Modig


Om
filmen [sf.se]: Merida är en skicklig bågskytt med häftigt temperament, och dotter till Kung Fergus och Drottning Elinor. För att hitta sin egen väg i livet bryter Merida en urgammal och helig sed. Meridas handling leder indirekt till kaos och raseri i kungadömet, och när hon ber en excentrisk gammal klok kvinna om hjälp, går hennes olycksaliga önskan tyvärr i uppfyllelse. De farofyllda följderna tvingar Merida att upptäcka meningen med äkta mod, hon måste bryta en fruktansvärd förbannelse innan det är för sent.
 
Regissör: Mark Andrews och Brenda Chapman
 
Genre: Animerad action-äventyr
 
Speltid: 1 h 41 min
 
Mina tankar: Jag älskar att man på nått sätt ändrat på Disney-prinsessornas ideal. Sen filmen Trassel kom ut tar det en helt ny riktigt. Merida har stort trassligt, rött hår. Inte finkammat som förr i tiden. När jag satte mig ner i biosalogen visste jag inte riktigt vad som väntade mig. Vad skulle filmen handla om? Jo, en skotts prinsessa såklart, men mer? Eftersom jag inte hade förväntningar på filmen kan jag inte säga om Modig var bättre eller sämre än vad jag trott. Men jisses vad bra den var! Merida var inte bara modig, utan även en humoristisk tjej! Även fast filmen hade ett väldigt allvarlig budskap (tänker inte säga vad), så höll den hela tiden upp spänningen och humorn.
 
Betyg: 4 av 5 p!
 
 
 

Vill du kommentera inlägget? Gör der här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: