Nattbloggande

Hej, vi kan inte sova och det suger. Jet-lagen är värre än vad jag trott. Jag somnar på dagarna och kan knappt sova på kvällarna, vilket kan bevisas nu då klockan snart är 4 på morgonen och jag inte kunnat sova sedan kl 2

Jag ligger på soffan hemma hos min moster och morbror, Johanna kom ut till mig och la sig i fåtöljerna. Lite mysigt är det ändå så här tidigt på morgonen, fåglarna kvittrar och ljuset letar sig in genom fönsterna. Nej, nu ska jag nog försöka få mig en blund!

Hej igen Sverige!

Två dagar känns det som om vi varit borta fast det i själva verket är två veckor. Allt har gått så otroligt snabbt men när jag tänker tillbaka på det inser jag hur mycket jag fått uppleva, och det är jag tacksam för.

Det känns som igår då vi lämnade Skåne och nu är tillbaka igen. På morgonen när vi vaknade dagen som vi skulle hem kändes det inte som vi skulle hela vägen tillbaka till Sverige, under resan har jag blivit expert på att packa om resväskan hela tiden då vi rest runt bland många städer. Innan vi åkte till flygplatsen och lämnade tillbaka våran bamsebil så var vi en sväng inne i stan, bytte en tröja på Hard Rock Cafe, köpte bikini på Victoria's Secrets och besökte China Town.

Att komma hem känns ändå lite kul, som mamma sa: "det ska bli kul och packa upp och se allt vi köpt!"
Min dröm om att åka ett år som utbytesstudent i USA är ännu större nu. Nu väntas en veckas ledighet innan jag börjat mitt sommarjobb! Tack till de som läste och följde min resedagbok här på bloggen.

Den perfekta bilden!

Den sista (hel)dagen

Nu värker fötterna efter en dag med shopping och besök av olika ställen. Vi startade dagen med att ta oss ut och fota Golden Gate bron, men till vår besvikelse var dimman för tät och man såg inte en skymt av den kända bron. Som vi jagat den för den perfekt bilden!

Vi körde istället och fotade husen som kallas Painted ladies vid Alamo Square som är kända från flera filmer. Efter det åt vi Ben & Jerry's och åkte upp och kollade på San Francisco från Twin Peaks. Sen tog vi en sväng på Pier 39 där vi även åt lunch och sedan åkte vi tillslut och fotade Golden Gate bron!! Fina bilder fick vi också! Under eftermiddagen har vi shoppat och åkt cable car. Nu sitter vi och väntar på maten på Applebee's (tack till gratis WiFi). Vi avslutar alltså resan på samma sätt som vi började den, med mat på Applebee's!

1 1/2 dag kvar

Sista heldagen i USA nu då, det känns lite konstigt på något vis. Men mer och mer har vi börjar prata om hemma och då saknar vi våran lilla kanin! Dock fruktar jag inför jetlagen...

Efter vi vart i Calistoga åkte vi tillbaka mot San Francisco, vi stannade vi ett outlet i Vacaville och shoppade lite mera på bl.a. Levi's och Calvin Klien. På kvällen var vi tillbaka i SF och åt middag på resans finaste restaurang, Scomas. Idag har vi mycket att göra! Shoppa lite till inne i SF, åka och fota Golden Gate bron, hittills har det varit dåligt väder, och sedan avsluta med en middag på en fin restaurang. Så lyder planerna! Nu vi ska vi äta frukost, hej så länge!

Från en stad till en annan

Nu var det några dagar sedan jag sist bloggade om våran resa men anledningen har varit brist på tid och inget internet på hotellet!

Här kommer en snabb recap om vad som hänt än så länge:
Efter att vi besökt Beverly Hills i fredags åkte vi upp till bergen och bodde i en liten stad (by) vid namn Three Hill. Där var vi och kollade på gigantiska sequoia träd och tro mig, de var gigantiska! Där badade och solade vi även vid poolen, jag blev äntligen lite brun, men även ganska röd också...

Efter två nätter där åkte vi upp mot San Francisco. Även där bodde vi två nätter. Vi besökte bland annat Alcatraz, något jag hade sett fram emot jätte länge. Vi besökte även Pier 39, Fisherman's Wharf och Union Square.

Just nu är vi i Calistoga. Medan mamma och pappa var iväg på en vinprovning gick Johanna och jag en sväng genom stan och köpte Ben & Jerry's. Imorgon åker vi tillbaka till SF och stannar där två nätter.

It breaks my heart to leave you, LA

Denna dag startades med en två timmars rund tur och visning av WB studios, och åh så kul det var! Om jag tyckte Universal var bra och rolig igår så var det här ännu bättre. Vi fick bland annat se de gator som de byggt upp där spelar in serier som Pretty Little Liars och Hart of Dixie. Vi fick även se inspelningsstudion till Big Bang Theory, vilket är precis samma rum där de spelade in Vänner. Lägenheten där Penny bor var då den lägenheten där Chandler och Joey bodde. En kanon tur var det!

Vi fortsatte sedan och shoppade på Hollister. Vi åkte sedan vidare mot Malibu där vi stannade vid stranden. Johanna och mamma badade medan jag låg i solen. Det var roligt härligt och mitt hår luktar fortfarande salt utav havet! Nu på kvällen besökte vi kända Santa Monica Pier där vi bland annat åkte det kända parisehjulet. Något annat roligt var att vi såg delfiner när vi stod ute på piren! Inte på nära håll, men tillräckligt nära för att vi skulle kunna se deras fenor när de dök ner i havet. Riktigt otrolig dag helt enkelt!

Imorgon lämnar vi LA, men på förmiddagen ska vi bräka lite ställen som vi ännu inte hunnit med.

Hollywood baby

Bjuder bara på mobilbilder än så länge. Bättre bilder kommer då jag är hemma på svensk mark igen!

Is this real life?

Wow vad jag älskar den här staden. Soligt och varmt hela dagarna.

Igår åkte vi på kvällen till Hollywood skylten och snurrade runt med bilen bland de finare husen i LA. Sedan skyndade vi oss iväg för att se blåa mattan på premiären av Monsters University. Vi såg 3 av 4 skådisar från Disney serien Austin & Ally (till Johannas stora glädje) och en Victoria Secret model, Alessandra Ambrósio. Kvällen avslutades med mat på Hard Rock Cafe.

Hela dagen idag spenderades på Universal Studios och avslutades med dunder och brak då vi på utvägen såg både Jay Leno (amerikans tv-profil) och Dot Jones (aka Shannon Bestie på Glee). Gissa om jag var starstrucked! Jay stod och spelade in något för sin show och Dot gick förbi precis bredvid. Två kändisar SAMTIDIGT, vad är oddsen för det?!

För övrigt var det en riktigt rolig dag, den bästa hittills enligt Johanna. Imorgon ska vi besöka WB studios. Godnatt så länge!

So far so good

Vi har hunnit med mycket idag, och dagen är inte ens slut! Efter världens godaste hotellfrukost så tog vi bilen in till Chinese Theater och gick runt där längst med Walk of Fame. Efter vi köpt lunch så gick vi ner till poolen. Senare idag ska vi in till stan igen då Monsters University har premiär!

By the coast

Godmorgon! Eller go'kväll...
Dag 4 här i USA. Idag väntas shopping på Camarillo outlet, till min stora glädje! De senaste två dagarna har vi spenderat i bilen. I fredags stannade vi i Monterey och sen så åkte vi 17 mile drive längst med kusten och stannade och sov i Cambria. Dagen därpå besökte vi Hearst Castle och spenderade resten av dagen i bilen tills vi kom till Oxnard, där vi befinner oss just nu. Idag blir det som sagt shopping och sedan att åka vidare mot Los Angeles.

Det här med resedagboken går väl så där, att blogga via mobilen är inte så smidigt och på pappas dator fungerar det inte. Det gör mig lite små sur... Men jag ska försöka få det att fungera!

Hello America!

Då var vi äntligen i USA och för tillfället i Gilroy. Resan avgick från Kastrup med 10 timmars flyg. Under tiden hann jag se filmen Små Citroner Gula (rekommenderas!) och läsa några kapitel i min nya bok.

Efter vi landat åkte vi en tur genom San Francisco med våran jätte bil! Bilen vi skulle hyra fanns inte så vi gick en annan lyxig, stor bil (jag älskar den!!). På kvällen åt vi på Applebee's och köpte sedan nya Converse, precis som pappa utlovat ;)

Tidigt på morgonen gick vi ut för en spring tur hela familjen. Jet lagen är hemsk men jag är så glad att vi äntligen är här! Nu väntas en dag i bilen då resan ner mot LA börjar!

Resedagbok

Under tiden jag reser runt i Kalifornien i två veckor har jag bestämt mig för att ha en resedagbok här på bloggen. Där kommer ni kunna läsa vad jag gör om dagarna och vilka ställen jag besöker på andra sidan Atlanten. Jag har längtat efter den här resan sedan den dagen vi bokade flygbiljetter och snart är det äntligen dags! San Francisco, Los Angeles, Santa Monica Peir och shopping i massor!

Bild från Florida vintern 08-09

Lisa, 17 år

Grattis till min underbara vän Lisa som fyller 17 bast idag!

Läsglädje

Har införskaffat mig nya böcker inför USA resan. Länge har jag gått och väntat på Sarah Dessens nya bok "Blunda och hoppa". Sarah Dessen är en stor favorit hos mig (tips!). Sen hittade jag även den tredje och sista boken om Belly och hennes vänner av Jenny Han "Sommar för evigt". Nu väntas en del läsande!

Sommarfavoriten

Min älskade sommarklänning!

Nationaldagen

På min mixlista

Faller
Norlie och KKV

Grillkväll med klassen 5/6

Igår kväll var vi som sagt och grillade med klassen i Borsökna. Det var väldigt trevligt och det kändes lite synd att vi ska skiljas åt till hösten och hamna i nya klasser. Som blivande ingenjörer var det lite pinsamt när vi inte lyckades tända en engångsgrill, men tillslut gick det och det blev en toppen kväll!

Lisa, Anna, Jocke & Ludde
Mathilda & Malin
 Första och sista bilden är tagna av Lisa

Studenten 2013

Idag tog Eskilstunas 3or studenten och gud vad jag längtar till min! Själv uppvaktade jag Johanna som gått natur på Rinman. Det var en riktigt varm, solig och härlig dag!

School's out for summer

Sommarlov. Sommarlov. Sommar-sommar-sommarlov. Åh vad härligt det kommer att bli! Efter avslutningen i skolan åkte mamma, jag och Johanna iväg för att äta lunch. Nu är jag hemma och ska bara ta det lugnt. Ikväll väntas grillning med klassen i Borsökna och sedan kommer även min moster och morbror för några dagars besök!

Hoppas ni alla får ett underbart sommarlov!

What goes around comes around

Imorgon börjar sommarlovet. Äntligen ska jag få vara ledig.

Mitt första år på gymnasiet har inte alltid varit så lätt, matten och fysiken som är väldigt svår har varit tuff mot mig. Men som tur är har jag ändå överlevt. Men nu ska jag sluta prata om sådana tråkigheter! Igår var vi lediga hela dagen, eller alla förutom mig som var och gjorde ett fysikprov på morgonen. Därefter mötte jag upp Liza då vi skulle kolla på olika gym eftersom vi tänkt börja träna tillsammans. Efter ett besök på Friskis så åt vi lunch på Waynes innan jag rusade till frisören och fick mitt tjocka hår uttunnat. Sedan gick vi en sväng på stan med Mimmi och Ludde innan vi alla åkte hem till mig.

Idag träffade vi nya klassen inför tvåan och jag måste säga att jag har en bra känsla om den! Mina två sista år på Rinman kommer bli bra. Efter den korta skoldagen gick vi lite på stan och köpte fika inför skolavslutningen imorgon. Jag åkte även hem en sväng till Kristoffer innan det var dags för simträning. Olyckligtvis bröt jag min nagel när vi skulle spela vollyboll (på bredden) och det blödde rejält. Och jag som fixat naglarna inför imorgon... Jaja, så blir det när man vill vara fin.

Florida

Eftersom det nu bara är någon vecka kvar tills familjen och jag reser till USA så tänkte jag nu visa lite bilder från vår förra USA resa. Då var vi i Florida under julen/nyår 08-09, så det var ju ett tag sen. Kom över dessa bilder igår och kände att jag behövde visa dem! Jag var ju inte speciellt gammal då, endast 12 bast, och denna gången kommer jag uppskata mer av USA mer än jag gjorde förra gången!